شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

تاثير تاموكسيفن در درمان ژنيكوماستي

۳ بازديد

در اين مقاله چكيده يكي از پژوهش هاي دانشگاهي در مورد درمان ژنيكوماستي را منتشر كرده ايم.

سابقه و هدف:ژنيكوماستي، تكثير خوش خيم بافت گلاندولار پستان مرد، به علت افزايش نسبت فعاليت استروژن به آندروژن ايجاد مي شود. با توجه به عدم بررسي اثر تاموكسيفن در ژنيكوماستي در ايران و همچنين محدود بودن مطالعات مشابه خارجي، اين مطالعه با هدف تعيين اثر داروي تاموكسيفن بر درمان ژنيكوماستي انجام شده است.

مواد و روش ها:در اين مطالعه نيمه تجربي، بيماراني كه ژنيكوماستي ايديوپاتيك داشتند، پس از اخذ رضايت، با تاموكسيفن (10-20 mg/day) و به مدت 6 ماه تحت درمان قرار گرفتند. در ابتداي مطالعه و پس از شروع درمان هر يك ماه معيارهايي چون درد، و معاينه باليني از نظر تندرنس و اندازه پستان بررسي شده و اطلاعات ثبت گرديد. معيارهاي پاسخ به درمان كاهش تندرنس و كاهش اندازه پستان بود. جهت تحليل داده ها از آزمون هاي Wilcoxon، Friedman،Mc-Nemar و Repeated measures استفاده شد.

 

يافته ها:از 30 بيماري كه وارد مطالعه شدند، در ابتداي مطالعه 24 بيمار تندرنس داشتند. اما در ماه سوم و همچنين در ماه ششم درمان اين تعداد به 2 نفر كاهش يافت (p<0.05). در ماه سوم ميانگين كاهش اندازه پستان نسبت به ابتداي مطالعه 12.86±9.79 ميلي متر (p<0.05) و در ماه ششم نسبت به ابتداي مطالعه 24.70±19.71 ميلي متر (p<0.05) بود. همچنين اندازه در طول درمان كاهش معني داري داشت (p<0.05).

استنتاج:بر اساس نتايج حاصل از اين مطالعه، تاموكسيفن درمان موثري در ژنيكوماستي مي باشد و با توجه به ميزان كاهش اندازه پستان و تندرنس آن، جهت درمان ژنيكوماستي تاموكسيفن پيشنهاد مي گردد.

تاموكسيفن باعث افزايش تخمك گذاري و بارداري مي شود.

 

تاموكسيفن باعث افزايش تخمك گذاري و بارداري در بيماران مبتلا به سندرم تخمدان پلي كيستيك مقاوم به كلوميفن مي شود.

 

منبع: نمناك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.