شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

ژنيكوماستي

مجله زيبايي ايران

ژنيكوماستي

۳ بازديد

ژنيكوماستي چيست؟ ژنيكوماستي بزرگ شدن بافت غدد لنفاوي سينه در مرد است ؛ در دوران طفوليت، بلوغ، و در مردان ميانسال و مسن، ژنيكوماستي مي تواند رايج باشد.
ژنيكوماستي بايد از pseudogynecomastia يا lipomastia تميز داده شود، كه به حضور رسوبات چربي در منطقه سينه مردان اشاره دارد. ژنيكوماستي حقيقتا ناشي از رشد بافت غده يا پستان است كه در مردان بسيار كم است. اين، شايع ترين دليل براي ارزيابي پزشكي پستان مرد است ؛ در ادامه اين بخش از سلامت نمناك به جزئيات بيشتري در مورد اين مشكل خواهيم پرداخت.

 بيماري ژنيكوماستي

نشانه ها و راه تشخيص و درمان بيماري ژنيكوماستي يا بزرگي سينه مردان
علائم و نشانه هاي ژنيكوماستي چيست؟
علائم اوليه ژنيكوماستي بزرگ شدن سينه هاي مرد است ؛ همانطور كه قبلا ذكر شد، ژنيكوماستي بزرگ شدن بافت غده به جاي بافت چربي است.به طور متناوب در مكان كه نوك پستان است و ممكن است حس لاستيك يا قوي داشته باشد ،مشابه است.

ژنيكوماستي معمولا در هر دو طرف اتفاق مي افتد اما در برخي موارد مي تواند يك طرفه باشد. اگر هر دو طرف درگير شوند، ممكن است يك سينه بزرگتر شود. گرما و حساسيت ممكن است وجود داشته باشد، اگر چه معمولا هيچ درد شديدي وجود ندارد.

مهمترين تمايز با ژنيكوماستي تفاوت در سرطان سينه مردانه است كه حدود 1٪ موارد كلي سرطان پستان را شامل مي شود. سرطان معمولا به يك طرف محدود مي شود، لزوما در اطراف نوك پستان قرار نمي گيرد، احساس سختي مي كند و مي تواند با كمرنگ شدن پوست، عقب نشيني نوك پستان، تخليه نوك پستان و بزرگ شدن گره هاي لنفاوي زير بغل (زير بغل) همراه باشد.

 علائم ژنيكوماستي

بيماري ژنيكوماستي چه علائمي دارد؟
چه كسي دچار ژنيكوماستي مي شود؟
ژنيكوماستي در افراد مسن:
يكي ديگر از گروه هاي رايج درگير ژنيكوماستي افراد مسن بين سنين 50 تا 69 سال هستند. در اين گروه سني، تقريبا از هر 4 نفر، 1 نفر مشكل ژنيكوماستي را با خود به همراه دارد.

ژنيكوماستي دوران بلوغ:
بسياري از جوانان در سنين بلوغ دچار اين عارضه مي شوند كه دليل آن مي تواند تغييرات هورموني دوران بلوغ باشد. در بسياري موارد در اين گروه از مردان، ژنيكوماستي پس از شش ماه تا دو سال بدون اقدام درماني خود بخود از بين مي رود.

ژنيكوماستي در نوزادان:
بيش از 50% نوزادان پسر با سينه هاي بزرگ تر از حد عادي به دنيا مي آيند. دليل آن هم تاثير استروژني است كه از مادر (از طريق جفت) وارد بدن نوزاد شده و هنوز تاثيرش باقي مانده. معمولا دو سه هفته پس از تولد سينه ها به حالت معمولي و عادي مي رسند و جاي نگراني نيست.

 ژنيكوماستي درمان

آيا نوزادان هم دچار بيماري ژنيكوماستي مي شوند؟
ساير عوامل خطر ژنيكوماستي عبارتند از:
پيري، از آنجا كه پيري ممكن است كاهش توليد تستوسترون را افزايش دهد كه مي تواند اين مشكل را ايجاد كند.
خطرات ناشي از بزرگي سينه هاي مردانه مربوط به بيماري ها و شرايط خاص (مانند سيروز كبد) همان عوامل خطر است كه به اين شرايط منجر مي شود.
مصرف برخي از داروها ممكن است خطر ابتلا به اين مشكل را افزايش دهد. 
عوامل خطر بزرگي سينه مردان 

عواملي كه باعث ايجاد بيماري ژنيكوماستي مي شوند
آيا سينه هاي بزرگ در مردان يا ژنيكوماستي يك وضعيت پزشكي (gynecomastia) يا از چربي بيش از حد (pseudogynecomastia) است؟
سينه بزرگ در مردان يا همان ژنيكوماستي واقعي، بزرگ شدن غده پستان مردانه است به دليل عدم تعادل هورموني، اما ظاهر بزرگ ممكن است سينه ها را به pseudogynecomastia، يك علامت از چربي بيش از حد كه در قفسه سينه قرار مي گيرد اشتباه گرفته شود ،اين ممكن است در سن بلوغ پسران رايج باشد و درمان ژنيكوماستي ممكن است شامل دارو يا جراحي باشد.

 ژنيكوماستي كاذب

ژنيكوماستي چيست و چرا اتفاق مي افتد؟
اطلاعات بيشتر درباره سينه هاي بزرگ در مردان ( ژنيكوماستي )
چه موقع ژنيكوماستي ايجاد مي شود و چقدر طول مي كشد؟
ژنيكوماستي ناشي از عدم تعادل در سطوح هورمون است كه در آن سطوح استروژن (هورمون هاي زنانه) نسبت به سطح آندروژن ها (هورمون هاي مردانه) افزايش مي يابد.ژنيكوماستي كه در نوزادان و در طول بلوغ رشد مي كند ،با زمان خود حل مي شود به عنوان ژنيكوماستي فيزيولوژيك شناخته شده است.

همه افراد، چه مرد و چه زن، داراي هورمون هاي زنانه (استروژن) و هورمون هاي مردانه (آندروژن) هستند. در دوران بلوغ، سطوح اين هورمون ها ممكن است در سطوح مختلف نوسان داشته و افزايش يابند و منجر به حالت موقت مي شود كه در آن غلظت استروژن نسبتا بالا است. مطالعات مربوط به شيوع ژنيكوماستي در نوجوانان سالم نتايج بسيار متفاوتي را به دست آورده اند، كه كمترين ميزان شيوع آنها به ميزان 4 درصد و بيشترين 69 درصد در پسران است. اين تفاوت ها احتمالا از تغييرات در آنچه كه طبيعي است در نظر گرفته مي شود و سنين مختلف پسران در مطالعات بررسي شده است.

ژنيكوماستي ناشي از تغييرات گذرا در سطوح هورمون با رشد معمولا در طول شش ماه تا دو سال به طور خودكار از بين مي رود ، گاهي اوقات، ژنيكوماستي كه در بلوغ رشد مي كند بيش از دو سال ادامه دارد و به عنوان ژنيكوماستي تحرك مداوم ناميده مي شود.

 دوره زماني ژنيكوماستي

ژنيكوماستي تا چه مدت باقي مي ماند؟
چه بيماري ها و شرايط باعث ايجاد ژنيكوماستي مي شود؟
تعدادي از شرايط پزشكي همچنين ممكن است به ژنيكوماستي تبديل شود:
سوء تغذيه و تغذيه مجدد (بهبودي از سوء تغذيه) هر دو نشان داده شده است كه يك محيط هورموني ايجاد مي كنند كه ممكن است منجر به ژنيكوماستي شود. به همين ترتيب، سيروز كبد، متابوليسم هورمونهاي طبيعي را تغيير مي دهد و ممكن است موجب بروز ژنيكوماستي شود.

اختلالات اندام جنسي مردان (تست) مي تواند منجر به كاهش توليد تستوسترون و توليد بيشتر استروژن،و در نهايت منجر به ژنيكوماستي شود .

اين اختلالات ممكن است ژنتيكي باشند، مانند سندرم Klinefelter، يا به علت تروما، عفونت، كاهش جريان خون يا پيري باشد.

سرطانها ممكن است هورمون هايي را ايجاد كنند كه موجب بروز ژنيكوماستي شوند.

به ندرت، سرطان هاي غير از تومورهاي بيضه ممكن است هورمون هايي ايجاد كنند كه مي تواند موجب بروز ژنيكوماستي شود.

 علت هاي ژنيكوماستي

علل بيماري ژنيكوماستي يا بزرگي سينه در مردان چيست؟
چه داروهايي باعث ژنيكوماستي مي شوند؟
ژنيكوماستي همچنين مي تواند يك عارضه جانبي از تعدادي از داروها باشد ؛ نمونه هايي از داروهايي كه مي توانند در ارتباط با ژنيكوماستي باشند ،عبارتند از:

(آلدكتون)، يك ديورتيك است كه داراي فعاليت ضد آندروژنيك است كه مسدود كننده هاي كانال كلسيم و براي درمان فشار خون بالا استفاده مي شود (مانند نايفيديپين (Procardia و ديگران)
داروهاي مهاركننده ACE براي فشار خون بالا
برخي از آنتي بيوتيك ها (براي مثال ايزونيزيد، كتوكونازول و مترونيدازول
داروهاي ضد زخم (مانند رانيتيدين ، سايمتيدين و امپرازول
درمان ضد آندروژن يا استروژن براي سرطان پروستات
متايلدپا (آلدومت)
درمان با داروهاي ضد رتروويروسي بسيار فعال (HAART) براي بيماري اچ آي وي، كه ممكن است باعث ايجاد توزيع مجدد چربي شود كه به pseudogynecomastia منجر شود يا در بعضي موارد ژنيكوماستاي واقعي
ديويوكسين
ديازپام (واليوم)
مواد مخدر (به عنوان مثال، الكل، ماري جوانا، هروئين)
روغن اسطوخدوس و روغن درخت چاي، هنگامي كه در محصولات مراقبت از پوست استفاده مي شود، همراه با ژنيكوماستي است ؛
اگر فكر مي كنيد كه سينه هاي در حال رشد و يا شرايط مرتبط را داريد، بهتر است با پزشك يا ساير متخصصان مراقبت هاي بهداشتي و سلامتي مشورت كنيد.

 علل ژنيكوماستي

داروهايي كه باعث بروز سينه بزرگ در مردان يا ژنيكوماستي مي شوند
چگونه مي توانم بدانم كه آيا من دچار ژنيكوماستي هستم؟
تعريف gynecomastia:وجود بافت پستان بيشتر از 0.5 سانتي متر قطر در يك مرد است. همانطور كه قبلا مورد بحث قرار گرفت، ژنيكوماستي وجود بافت پستان (غدد لنفاوي) واقعي، كه معمولا در اطراف نوك پستان قرار دارد ميباشد. رسوب چربي به عنوان ژنيكوماستي در نظر گرفته نشده است.

در اغلب موارد، ژنيكوماستي را مي توان با معاينه فيزيكي تشخيص داد. تاريخچه پزشكي دقيق نيز مهم است، از جمله دارو و مصرف مواد مخدر.

اگر يك سوء ظن سرطان وجود دارد، ممكن است يك ماموگرافي توسط يك متخصص مراقبت بهداشتي دستور داده شود ؛ براي كمك به تشخيص علت ژنيكوماستي در موارد خاص توصيه هاي بيشتري مي تواند باشد اين مي تواند شامل آزمايش خون براي بررسي كبد، كليه و عملكرد تيروئيد باشد. اندازه گيري سطح هورمون در جريان خون نيز ممكن است در بعضي موارد توصيه شود.

 تشخيص ژنيكوماستي

راه تشخيص بيماري ژنيكوماستي
چه داروهايي درمان و روش هاي جراحي اين بيماري را كاهش مي دهد يا درمان مي كند؟
ژنيكوماستي ، به خصوص در مردان بالغ، اغلب در عرض حدود شش ماه به طور خود به خودي از بين ميرود، اما در بعضي شرايط نياز به درمان خاص دارد. درمان هاي پزشكي نيز به طور خاص در مورد مشكل ژنيكوماستي قابل دسترسي هستند، اما داده هاي مربوط به اثربخشي آنها محدود است و هيچ داروئي براي درمان ژنيكوماستي توسط اداره غذا و داروي آمريكا (FDA) تاييد نشده است.

داروهايي كه براي درمان ژنيكوماستي استفاده مي كنند، عبارتند از:
جايگزيني تستوسترون در مردان مسن با سطوح پايين تستوسترون موثر است، اما براي مردان داراي سطح نرمال هورمون مردانه موثر نيست.

در موارد ديگر clomiphene مي تواند براي درمان ژنيكوماستي مورد استفاده قرار گيرد . اين مي تواند تا 6 ماه طول بكشد.

درمان ژنيكوماستي

داروهاي تجويزي براي درمان ژنيكوماستي 
مدولاتور گيرنده استروژن (SERM) tamoxifen (Nolvadex) ثابت شده است كه حجم سينه را كاهش مي دهد اما دذ ژنيكوماستي كل بافت را از بين نميبرد .

اين نوع درمان اغلب براي جينكوموتياي شديد يا دردناك استفاده مي شود.

دانازول يك مشتق مصنوعي تستوسترون است كه سنتز استروژن را از طريق تست ها كاهش مي دهد ،با مهار ترشح هيپوفيز LH و هورمون تحريك كننده فوليكول (FSH)، اندام هاي جنسي را براي توليد هورمون ها تشويق ميكنند اين دارو كمتر از ساير داروها مورد استفاده قرار مي گيرد.

داروها در كاهش ژنيكوماستي در مراحل اوليه موثرتر هستند، چرا كه زخمها معمولا بعد از حدود 12 ماه اتفاق مي افتند.

پس از آسيب رساندن به بافتها، داروها به احتمال زياد موثر نيستند و تنها جراحي ممكن است جواب دهد.

در موارد شديد بيماري، سونوگرافي طولاني مدت يا در مواردي كه درمانهاي دارويي براي كمك به بازگرداندن ظاهر طبيعي پستان موثر نبوده اند، استفاده از ماموپلاستي كاهش (جراحي كاهش سينه) مورد استفاده قرار گرفته است ؛به طور معمول ژنيكوماستي با مشكلات دراز مدت همراه نيست.

 درمان بزرگي سينه با دارو

درمان بيماري بزرگي سينه مردان يا ژنيكوماستي از طريق دارو
چه مدت طول مي كشد تا ژنيكوماستي از بين برود؟
هرچند در اغلب موارد ژنيكوماستي به طور خود به خودي از بين مي رود اما در بعضي موارد نياز به درمان دارد. ژنيكوماستي در طولاني مدت (12 ماه يا بيشتر) ممكن است نياز به جراحي (فيبروز ناميده مي شود)داشته باشد، درمان با داروها بسيار سخت تر است.عواقب روانشناختي ممكن است در صورتي اتفاق بيفتد كه بزرگ شدن سينه منبع خجالت باشد.

آيا مي توان از ژنيكوماستي جلوگيري كرد؟
ژنيكوماستي كه ناشي از نوسانات هورموني با رشد و يا پيري است قابل پيشگيري نيست ، ژنيكوماستي كه مربوط به مصرف دارو است ،قابل درمان و پيشگيري مي باشد. 

جلوگيري از ژنيكوماستي

چگونه جلوي ژنيكوماستي را بگيريم؟
آيا علايم ژنيكوماستي و سرطان سينه مردانه با هم مرتبط هستند؟
مردان مبتلا به ژنيكوماستي حدود پنج برابر بيشتر در خطر ابتلا به سرطان سينه مردانه در مقايسه با جمعيت عمومي هستند. اعتقاد بر اين است كه خود ژنيكوماستي يك بيماري پيش آگهي نيست، بلكه اين كه تغييرات هورموني (افزايش نسبي در استروژن، سطوح پايين آندروژن) كه باعث ايجاد ژنيكوماستي در مردان بالغ مي شود نيز خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي دهد.

 

منبع: نمناك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.